Maissam Nimer

Post-doctorante

Thèmes de recherche

Migration forcées
Sociologie de l’éducation
Question du genre
Language
Méthodes

CONTACT

ISP UMR7220
Université Paris Nanterre, bâtiment Max Weber 3é etg
200 av de la République
92000 Nanterre

Email: msnimer@gmail.com

Présentation

Maissam Nimer est chercheuse postdoctorante au sein du Labex les passés dans le présent travaillant sur le projet MEMOVIVES. Elle a été postdoctorante à l’Université Koc à MIREKOC, boursière Mercator au sein de l’Université Sabanci et responsable de communication de l’axe de recherche aMiMo de l’IFEA à Istanbul. Ses recherches portent sur les expériences des réfugiés syriens et les structures institutionnelles étatiques et non- étatiques qui les prennent en charge en Turquie. Elle se concentre en particulier sur la question de l’accès à l’éducation, l’enseignement de langue et à l’emploi, en portant une attention à la variable du genre. Elle a également travaillé sur les discours politiques autour des politiques de retours des réfugiés.

Principales publications

Nimer, M. and Rottmann, S. (accepté) Migration Regime and “Language Part of Work”: Experiences of Syrian Refugees as Surplus Population in the Turkish Labour Market. Critical Sociology.

Nimer, M. (2020) Transforming the state-civil society relation: Centralization and externalization in refugee education. New Perspectives on Turkey, DOI: 10.1017/npt.2020.21

Rottmann, S. and Nimer, M. (2020) Language Learning Through an Intersectional Lens: Gender, Migrant Status and Gain in Symbolic Capital for Syrian Refugee Women in Turkey. Multilingua: Journal of Cross-Cultural and Interlanguage Communication. DOI: 10.1515/multi-2020-0035

Nimer, M. (2020) Beyond Social Mobility: Biographies, Habitus and Change in ‘Conditions of Existence’ among University Scholarship Students, Sociological Research Online, (2020). DOI: 10.1177/0123456789123456

Icduygu, A. and Nimer, M. (2020) The Politics of Return: Exploring the Future of Syrian Refugees in a Question of Repatriation. Third World Quarterly Vol. 41: Numéro 3 DOI:10.1080/01436597.2019.1675503

Nimer, M. and Makkouk N. (2020), Bringing a Global Model to the Lebanese Education Context: Adaptation or Adoption? In M.A.M. Thomas, E. Rauschenberger, & K. Crawford-Garrett (Eds.), Examining Teach For All: International perspectives on a growing global network (Chapter 8). Oxford Studies in Comparative Education. London: Routledge.

Nimer, M. (2020) Gendered Socializations and Critical Reflexivity in an Elite University in Lebanon, Gender and Education. Vol. 32: Numéro 4 (published online 2018). DOI:10.1080/09540253.2018.1501005

Nimer, M. and Celik, C. (2019) Social Justice or ‘Human Capital’ Development through Higher Education: Experiences of Scholarship Students in Lebanon. International Studies in Sociology of Education. DOI:10.1080/09620214.2019.1672574

Nimer, M. (2019) Reflections on the Political Economy in Forced Migration Research from a ‘Global South’ Perspective, The Sociological Review in Global Sociology collection

Nimer, M. (2018) ‘Developing Human Capital or Encouraging Emigration? A Case Study of an International Development Program in Lebanon’. In International Migration in the 21st Century, edited by Gökçe Bayindir Goularas and Işil Zeynep Turkan-İpek, 213–28. Cambridge Scholars Publishing.

Liste complète des publications

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